27-28.10.2018: Honoratka

Termin:          27-28.10.2018

Prowadzący: Piotr Cybula

Nurkowanie w zalanej kopalni węgla brunatnego

Zapraszamy na weekendowy wyjazd na nurkowanie w zalanym wyrobisku kopalni węgla brunatnego Pątnów obok Konina. Ze względu na atrakcje na różnych głębokościach, każdy nurek znajdzie tu coś dla siebie. Pod wodą znajdziemy m.in. wrak statku, samochód, przyczepę, sprzęt i maszyny górnicze. Wystarczy już stopień OWD. Oprócz nurkowania na wyjeździe będzie także możliwość wyszalenia się w parku linowym.

HISTORIA MIEJSCA

Odkrywka Pątnów było częścią kopalni węgla brunatnego w Koninie. Była jedną z największych odkrywek kopalni KWB Konin, jej wyrobiska i zwałowiska zewnętrzne zajmowali powierzchnię 19,04 km2, na której górnicy wypróbowali szereg unikatowych technik wydobywczych. Odkrywka Pątnów rozpoczęła eksploatację węgla w 1962 r., zakończyła ją w 2001. Wydobyto w tym czasie prawie 130 mln ton węgla. Na odkrywce do 1996 roku (najdłużej w kopalni) istniało odwodnienie podziemne; działały tu cztery szyby główne o głębokości 38-69 m. Podziemne chodniki odwadniające na Pątnowie miały łącznie długość 102 km, a w całej kopalni ponad 370 km.

W ramach rekultywacji wyrobiska końcowego Odkrywki ” Pątnów” KWB ” Konin ” utworzony jest między innymi największy, jak dotychczas w polskim górnictwie węgla brunatnego, zbiornik wodny.

 

MIEJSCA NURKOWE

Do dyspozycji mamy cztery podwodne tory: Tor Główny (Płytki i Głęboki) , Podwodny Las, Przepompownia, Ścianki oraz wrak statku „Górnik”.

  • Tor Główny (Płytki i Głęboki)
  • Tor Płytki (szkoleniowy)

Tor Szkoleniowy ciągnie się do głębokości 20m. Znajdują się na nim trzy platformy szkoleniowe. Rozpościerające się wokoło łąki podwodnej trawy, drzewa i ławice ryb ciągną się do głębokości 7 m, dalej zastępuje je pustynny krajobraz, przerywany stojącymi pionowo drzewami. Drzewa spotykamy na każdej głębokości, najwięcej jest ich na głębokości 3m. Największym i najefektowniejszym obiektem jest wrak statku „Górnik”, leżący na głębokości 10 m. Wrak mierzący 10 m długości i 3 m wysokości, leży na stępce skierowany dziobem w kierunku głębokości. Na tym torze do głębokości 10m znajdziemy również utopiony samochód osobowy, starą przyczepę oraz łodzie wędkarskie. Na głębokości 16m można zwiedzić „plac budowy” na którym można się poczuć niczym na prawdziwej budowie, a tuż przed skarpą na głębokości 18m zwiedzimy „bazę paliwową”. Przed krawędzią urwiska na gł. 18 mija się stary rów odwadniający, który ciągnie się wzdłuż krawędzi Toru Płytkiego na gł. 20m.

  • Tor Głęboki

Do toru głębokiego można dostać się, rozpoczynając nurkowanie z brzegu, lub bezpośrednio zanurzając się w toni na platformę na gł. 18 lub 30m. Widoczność na tej głębokości sięgająca niemal 8 metrów, co pozwala zobaczyć to, co znajduje się poniżej, a jest to niemal pionowa skarpa usłana głazami węglowymi, resztkami kopalnianego urobku i kamieniami.
Mija się betonowe płyty, głazy, plątaniny kabli, skrzynię wyładowaną sprzętem i powyginane metalowo drewniane elementy wyposażenia odkrywki. Przejrzystości rzędu dziesięciu metrów pozwala ujrzeć te przedmioty na długo zanim się do nich dopłynie, a jasne dno i docierające światło słoneczne powoduje, że latarka jest tutaj jedynie dodatkiem do wyposażenia. Panują tu warunki jakich trudno szukać w jakimkolwiek innym polskim zbiorniku, co pozwala na adaptacje do wysokich ciśnień oraz zdobywanie głębin w komfortowych warunkach.

  • Zatopiony Las

Lina poręczowa prowadzi na głębokości 5 metrów, po drodze mija się „las brunatnic” oraz niewielki wąwóz. Po przepłynięciu około siedemdziesięciu metrów dociera się do pierwszego drzewa, za nim wyłaniają się następne, jedne przy drugim. Ich bliskość wymusza płynięcie jeden za drugim, wręcz prześlizgiwanie się między nimi uważając, by nie zaczepić się o szeroko odstające gałęzie. Brak liści oraz rozrastająca się na drzewach sieć podwodnych roślin dodaje temu miejscu tajemniczości i mrocznego efektu, którego dopełniają „mieszkające” przy drzewach szczupaki. Grube i rozłożyste drzewa niemal sięgają tafli wody, więc las jest widoczny z jego powierzchni.

  • Przepompownia

Przepompownia była obiektem służącym do odpompowywania wody z kopalnianej odkrywki. Sam budynek górnicy zburzyli, wymontowując wcześniej potężne pompy. Budynek, widoczny na zdjęciu z działającej jeszcze okrywki, leży dziś rozwleczony na dnie na głębokości 35 – 45 m.

Natrafić tu można na stare rury instalacji odwadniania odkrywki, następnie powycinane przez górników drzewa oraz zwoje lin stalowych z resztkami rur. Następnie poręczówka prowadzi przez zwoje gum od przenośników węgla i stosu płyt betonowych, do najciekawszego obiektu pętli jakim są potężne betonowe podstawy do słupów energetycznych. Kilkumetrowe betonowe kolosy ułożone bez ładu na dnie niczym falochrony w kształcie rozgwiazdy nad brzegiem Bałtyku, robią ogromne wrażenie.

Wrak statku „Górnik”

W dniu 18 lutego 2017 r. w wodach zbiornika Honoratka spoczął wrak statku Górnik. Stalowa jednostka mierząca 8 m długości oraz 3 m wysokości, została zbudowana w latach sześćdziesiątych. W pierwszych latach eksploatacji statek pływał pod banderą Kopalni Węgla Brunatnego w Koninie, która była jego właścicielem. Statek służył głównie celom rekreacyjnym na pokładzie, którego nie raz grała kopalniana orkiestra. Skrupulatnie przygotowana akcja transportu oraz samego zatopienia pozwoliła umieścić wrak na głębokości 10 m.

Rezerwacje:

biuro@gdyniadive.pl
+48 608 637 224
osobiście ul. Szarych szeregów 3, Gdynia