12. ORP Bryza

Typ jednostki

Kuter łącznikowy K-18

Głębokość

min. 10,5 metra, max. 21,7 metrów

Wymiary

długość ok. 30 metrów, szerokość 6 metrów

Lokalizacja GPS

54° 36' 21.7" N , 18° 47' 39.1" E

Opis:

K-18 była zbudowana w Gdańskiej Stoczni Rzecznej – Stogi. Do służby weszła 10.01.1965 roku. Stalowy kadłub zbudowany z sześciu bloków złożonych z sekcji płaskich i przestrzennych. Kuter mógł przewozić pasażerów. Maszynownia znajduje się w części środkowej statku pod pokładem głównym pomiędzy wręgami 23 i 31. Szyb maszynowy przechodzi przez pokład, sterówkę i zakończony jest kominem. Do 1978 roku pływała pod nazwą „Bryza” jako statek pasażersko-transportowy, później kuter łącznikowy. Bryza służyła w 43 Dywizjonie Pomocniczych Jednostek Pływających w 9 Flotylli Obrony Wybrzeża w Helu. Służbę w Marynarce Wojennej RP zakończyła w 2001 roku. Odkupiona w maju 2008 roku przez miasto Hel od firmy zajmującej się złomowaniem starych statków w celu zatopienia w wodach zatoki niedaleko portu Hel jako atrakcja dla płetwonurków.

Warunki nurkowe:

Wrak statku idealnie przygotowany dla nurków. Można go odwiedzić nurkując z łodzi oraz brzegu. Do wraku na stałe przyczepiona jest boja sygnalizująca jego pozycję. Wrak leży na skarpie, lekko przechylony na prawą burtę. Pozbawiony jest sieci oraz elementów, o które mógłby zahaczyć się nurek. Przez liczne otwarte przestrzenie można do niego wpływać i zwiedzać od wewnątrz.

Filmik z zatopienia BRYZA

Filmik z eksploracji BRYZA