-
DTS Piotr Niewiński
ul. Szarych Szeregów 3
81 – 471 Gdynia -
58 629 58 07
kom. 608 637 224 - biuro@gdyniadive.pl
Kuter łącznikowy K-18
min. 10,5 metra, max. 21,7 metrów
długość ok. 30 metrów, szerokość 6 metrów
54° 36' 21.7" N , 18° 47' 39.1" E
K-18 była zbudowana w Gdańskiej Stoczni Rzecznej – Stogi. Do służby weszła 10.01.1965 roku. Stalowy kadłub zbudowany z sześciu bloków złożonych z sekcji płaskich i przestrzennych. Kuter mógł przewozić pasażerów. Maszynownia znajduje się w części środkowej statku pod pokładem głównym pomiędzy wręgami 23 i 31. Szyb maszynowy przechodzi przez pokład, sterówkę i zakończony jest kominem. Do 1978 roku pływała pod nazwą „Bryza” jako statek pasażersko-transportowy, później kuter łącznikowy. Bryza służyła w 43 Dywizjonie Pomocniczych Jednostek Pływających w 9 Flotylli Obrony Wybrzeża w Helu. Służbę w Marynarce Wojennej RP zakończyła w 2001 roku. Odkupiona w maju 2008 roku przez miasto Hel od firmy zajmującej się złomowaniem starych statków w celu zatopienia w wodach zatoki niedaleko portu Hel jako atrakcja dla płetwonurków.
Wrak statku idealnie przygotowany dla nurków. Można go odwiedzić nurkując z łodzi oraz brzegu. Do wraku na stałe przyczepiona jest boja sygnalizująca jego pozycję. Wrak leży na skarpie, lekko przechylony na prawą burtę. Pozbawiony jest sieci oraz elementów, o które mógłby zahaczyć się nurek. Przez liczne otwarte przestrzenie można do niego wpływać i zwiedzać od wewnątrz.
Filmik z zatopienia BRYZA
Filmik z eksploracji BRYZA